Yhteinen sopiminen murenee

Uutiset 25.03.2021

Teknologiateollisuuden työehdoista neuvottelee tulevaisuudessa erillinen sopijayhdistys.

Teknologiateollisuus seurasi tänään Metsäteollisuuden jalanjälkiä ilmoittaessaan, ettei se enää tee valtakunnallisia työehtosopimuksia.

- Juuri kun olisi tarve saada luotua vientiteollisuuteen hallittu exit koronasta, niin työnantajapuoli varmistaa näillä toimillaan, että se ei synny yhteistyöllä - eikä järjellä, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Työntekijäjärjestöjen mielestä päätöksessä on kyse halusta purkaa alan työehtosopimusten yleissitovuutta ja murentaa sopimusjärjestelmää.

- Juuri alakohtaiset valtakunnalliset työehtosopimukset muodostavattyömarkkinoidensopimisenperustan. Ne luovat vakautta ja ennustettavuutta palkansaajille ja yrityksille, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toteaa.

Teknologiateollisuus ry ilmoitti tänään perustavansa työnantajajärjestön ja siirtävänsä työehtosopimusten neuvottelutoiminnan sinne. Teknologiateollisuus ry keskittyy vaikuttamiseen ja paikallisen sopimisen valitsevien yritysten edunvalvontaan.

- Alan isännät ajattelevat ilmeisesti niin, että jakamalla oman porukkansa vuohiin ja lampaisiin he samalla pystyvät sanelemaan myös yleissitovuuden kohtalon. Mainostettua ”neuvottelutoiminnan kehittämistä” tästä on kyllä vaikea löytää, ellei sellaiseksi sitten lueta isäntä- ja saneluvallan kasvattamista, kommentoi Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

Teollisuusliiton hallitus käsittelee uutta neuvottelutilannetta perjantaina 26.3.

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat