Vakaa edunvalvonta vie eteenpäin

Uutiset 17.06.2021

Pääministeri Sanna Marin toi liittokokoukseen valtiovallan tervehdyksen 115-vuotiaalle Paperiliittolle.

Avauspuheessaan Petri Vanhala korosti liittokokouksen ajankohdan poikkeuksellisuutta.

- En tarkoita poikkeuksellisella pelkästään julmaa koronapandemiaa vaan myös julmaa aatteellista ja ideologista tuulta, joka puhaltaa tällä hetkellä Paperiliittoa ja koko ay-liikettä vastaan, Vanhala luonnehti.

Metsäteollisuuden päätös lopettaa yleissitovan työehtosopimuksen tekeminen siirsi Vanhalan mielestä kelloja taakse päin, koska paperiteollisuudessa 75 vuotta kestänyt tes-yhteistyö on rakennettava uudestaan ja uudella tavalla.

Aatteellisista ja poliittisista vastuksista huolimatta Paperiliitto tuntee vahvuutensa ja varautuu tulevaan huolella ja harkiten.

- Tavoitteena on, että Paperiliitto jatkaa työtään hyvänä edunvalvojana. Sille luomme pohjaa täällä liittokokouksessa.

Suunnannäyttäjän roolissa

Pääministeri Sanna Marin tervehti liittokokousta videolla ja onnitteli samalla 115-vuotiasta Paperiliittoa:

- Liiton panos työolojen, työehtojen ja koko suomalaisen sopimusyhteiskunnan kehityksessä on ollut arvokas ja mittava. Liiton historia osoittaa, kuinka työntekijöiden järjestäytyminen ja yhdessä sopiminen tuo kestäviä ratkaisuja.

Marin näki, että Paperiliitto on suunnannäyttäjän roolissa ja ytimessä, kun suomalaista sopimusyhteiskuntaa nyt haastetaan.

Ay-liike näkee kokonaisuuden

Myös SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta keskittyi muuttuneeseen sopimustilanteeseen, joka ei vaikuta vain paperiliittolaisiin vaan koko suomalaiseen ay-liikkeeseen.

- Meille tes on väline, jolla on voitu sopia asioista ja niin, että työnantaja ja työntekijä yhdessä sopivat. Me haluamme - ja varmasti myös Paperiliitto haluaa - edelleen olla sopimassa työehdoista jäsentensä puolesta.

Eloranta pitää tärkeänä, että uudessakin tilanteessa jäsenten asiat tulevat hoidetuiksi ja että on taho, ay-liike, joka kantaa huolta kokonaisuudesta yksittäisten kysymysten sijaan.

– Se vaatii meiltä ehkä uudenlaisia toimenpiteitä, se vaatii ehkä uudenlaista ajattelua, se vaatii sen miettimistä, miten kykenemme edelleen ylläpitämään edunvalvontaa, Eloranta sanoi.

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat