Työelämässä edistettävä perhevapaita

Uutiset 07.01.2023

SAK:laisten ammattiliittojen mainoskampanja kannustaa perhevapaiden käyttöön.

Perhevapaauudistusta on edistettävä käytännön työelämässä, ei vain lakipykälilä, kannustavat ammattiliitot.

Perhevapaat uudistuivat elokuussa. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvoi ja vapaiden käyttö muuttui joustavammaksi. Uudistuksen tavoitteena on, että hoitovastuu jakautuu perheissä tasaisemmin ja yhdenvertaisuus sekä tasa-arvo työelämässä vahvistuvat.

SAK:laiset ammattiliitot muistuttavat mainoskampanjallaan, että tavoitteet eivät muutu todeksi vain lakipykäliä muuttamalla:

"Varsinkin näinä aikoina perheissä lasketaan hyvin tarkkaan, kuinka pitkään töistä voi olla poissa. Rahan ei pitäisi ratkaista tällaista päätöstä. Siksi vetoamme, että uudistusta edistetään myös työelämässä. Ammattiyhdistysliikkeen tavoite on, että kaikki vanhemmat ovat jatkossa tasa-arvoisia vanhempainvapaan palkallisuuden suhteen. Tämän puolesta jatkamme työtä ja toivomme, että työnantajatkin ovat valmiit käytännön toimiin tavoitteen saavuttamiseksi."

Mainoksessa toivotetaan hyvää vanhempainvapaata puolustusministeri Antti Kaikkoselle ja nähdään positiivisena hänen antamansa esimerkki. Edelleen asenteet muuttuvat hitaasti.

- Me ymmärrämme, miksi jäät vanhempainvapaalle juuri nyt. Töissä on aina jokin homma kesken, mutta lapset ovat pieniä vain hetken.

Aiheesta lisää:

Paperiliittolaisten ajatuksia perhevapaiden käytöstä voit lukea näistä verkkolehden jutuista:
Perhevapaiden uudistuksessa molemmilla vanhemmilla on käytössä 160 vanhempainrahapäivää. 26.8.2022
PIkkulasten kanssa -  Myös työvuorot merkitsevät paljon arjen sujuvuudelle. 27.8.2021

SAK :n ajankohtaisset perhevapaista:
Perhevapaauudistuksen onnistuminen edllyttää työnantajalta asennemuutosta 17.8.2022
Perhevapaat uudistuivat - tarvitaan myös perheystävällisyyttä lisääviä tekoja - ja käytännön vinkkejä

Luottamushenkilöille: SAK:n perhevapaaopas 2022 - tilauslomake

25.10.2019