Suomalaiset luottavat liittojen sopimiseen

Uutiset 11.11.2020

Suomalaisista 64 prosenttia haluaa, että työehdoista, kuten palkoista, neuvottelevat tulevaisuudessa työntekijöitä ja työnantajia edustavat liitot, selviää SAK:n kyselystä.

Liittotason sopimista työehdoista kannattavat erityisesti työntekijät (70 %) ja toimihenkilöt (69 %). Asiantuntijatehtävissä työskentelevistä 62 prosenttia on tätä mieltä.

Luvut käyvät ilmi SAK:n teettämästä kyselystä. Lähes puolet (45 %) on sitä mieltä, että palkankorotuksista pitäisi neuvotella ammattiliittojen ja työnantajaliittojen välillä. Työpaikkatason sopimista palkoista kannattaa 29 prosenttia vastaajista. Vain viidennes (20 %) on valmis neuvottelemaan palkankorotuksista itse työnantajan kanssa.

SAK kysyi myös vähimmäispalkoista sopimisesta. Vastaajista lähes puolet sopisi vähimmäispalkoista ammatti- ja työnantajaliittojen kesken, jotta alakohtaiset erot voidaan ottaa huomioon. Reilu kolmannes on sitä mieltä, että kaikkia koskevat vähimmäispalkat pitäisi säätää laissa.

Kyselyn toteutti Kantar TNS 29.10.–6.11. ja siihen haastateltiin 1017 työikäistä 18–64-vuotiasta henkilöä.

Lue tarkemmin SAK:n uutinen: SAK:n kysely: Selvä enemmistö suomalaisista haluaa, että työehdoista sovitaan liittojen kesken 11.11.2020

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat