Sopimukset kohdillaan, puun riittävyys huolettaa

Uutiset 17.09.2024

Energiapuun tarpeen arvellaan pienenevän, mikä auttaisi metsäteollisuuden raaka-ainepulaa.

Paperiliittolaisilla työpaikoilla on työehdot sovittu, mutta tehtailla huolettaa, riittääkö puu.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala muistuttaa kolumnissaaan Maaseudun Tulevaisuudessa (9.9.2024), ettei työmarkkinasyksy koske kaikkia. Suurimmalla osalla SAK:laisista liitoista neuvottelut ovat syksyn kuluessa edessä, mutta Paperiliiton metsäyhtiöiden kanssa neuvottelemat yrityskohtaiset työehtosopimukset ovat valmiit.

- Paperiliittolaisilla on työehdot sovittuina, mutta tehtailla huolettaa, miten raaka-aine riittää. Puuta puuttuu nykyiseen kapasiteettiin noin 7–9 miljoonaan kuutiota. Jos hakkuita rajoitetaan ja investoinnit kasvavat, puuta puuttuu vielä enemmän. Toki energiapuun tarpeen arvellaan pienenevän, mikä auttaisi metsäteollisuuden raaka-ainepulaa, kirjoittaa Vanhala.

Lue koko kolumni: "Työmarkkinasyksy ei koske kaikkia ‒ paperiliittolaisilla on työehdot sovittu, mutta tehtailla huolettaa, riittääkö puu" Maaseudun Tulevaisuus, 17.9.2024