SAK:n Eloranta: Rintama palkansaajia vastaan

Uutiset 11.12.2023

SAK:n puheenjohtaja totesi Ylen Ykkösaamussa, että hallitus ja työnantajat ovat samassa rintamassa hallituksen ajamien uudistusten suhteen.

Maan hallitus ja työnantajat pyrkivät heikentämään palkansaajien asemaa kaikilla rintamilla.

- Ei voida puhua kolmikannasta, vaan pikemminkin kaksikannasta, totesi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta lauantaina Ylen Ykkösaamussa.

Esimerkiksi hallitus ja työnantajat haluavat luopua ammattiliittoja edustavista luottamusmiehistä paikallisessa sopimisessa. Tämä toisi Elorannan mukaan entistä enemmän valtaa työnantajille. SAK haluaa, että paikallisen sopimisen raameina toimivat työehtosopimukset.

Jos esitetyt työelämämuutokset toteutuvat hallituksen toiveiden mukaan, on Elorannan mukaan työntekijä se, joka joustaa. Huolestuttavana hän pitää hallituksen halua murtaa periaatetta, että työlainsäädäntö suojaisi heikompaa osapuolta.

- Työntekijöiden epävarmuus toimeentulosta ja työsuhteen pysyvyydestä lisääntyisivät. Voisi sanoa, että työpaikoilla mentäisiin enemmän työnantajan pillin mukaan. Kuitenkin kollektiivinen edunvalvonta on se, joka vähän tasaa puntteja. Myös työlainsäädännön lähtökohtana yleensä on ollut, että heikompaa osapuolta eli työntekijää pyritään lailla suojelemaan ja tukemaan.

SAK liittoineen on vaatinut hallitusta aidosti neuvottelemaan palkansaajien kanssa työlainsäädännön uudistuksista ja sosiaaliturvan leikkauksista. Jos tämä ei ole mahdollista, SAK:n liitot järjestävät poliittisen mielenilmaisun 14. joulukuuta.

Lähetyksen 9.12.2023 voit katsoa tästä linkistä: https://areena.yle.fi/1-63224054

Lue lisää SAK:n toimintapäivästä 14.12.2023

Lue lisää Paperiliiton mielenilmaisutoimista