Rauha ja demokratia kunnon työn päivän teemana

Uutiset 07.10.2024

SASKin toiminnanjohtaja Juska Kivioja toivottaa blogillaan hyvää kunnon työn ja ihmisarvoisen työn päivää.

Kunnon työn päivän 7.10. teemana on tänä vuonna rauha ja demokratia. Lisää aiheesta voi lukea SASKin blogista.

Maailmanlaajuinen ammattiyhdistysliike viettää kunnon työn päivää 7. lokakuuta.

Rauhaa ja demokratiaa tarvitaan pohjalle, jotta työ voi olla ihmisarvoista. Ihmisarvoinen työ tarkoittaa sosiaalisesti kestävää työelämää. Sen perustana ovat YK:n kansainvälisen työjärjestön ILOn määrittämät työelämän perusoikeudet ja elämiseen riittävä palkka. Ihmisarvoinen työ voi kukoistaa vain rauhan ja demokratian oloissa.

Työelämän oikeuksien puolustajien ääni voi yhteiskunnassa jäädä heikoksi.

- Globaalin etelän maissa ihmisarvoisen työn tavoitteet eivät useinkaan toteudu edes rauhan aikana. Aikuisten palkka ei riitä elämiseen, ja lastenkin on tehtävä töitä turvatakseen perheen toimeentulo. Työolot eivät ole turvallisia, ja ihmisiä kuolee tai vammautuu pysyvästi paljon enemmän kuin meillä Suomessa. Työntekijät eivät uskalla liittyä ammattiliittoon painostuksen ja pelon takia, tai liitot on kokonaan kielletty. Jos vielä demokratia natisee liitoksissaan tai sitä ei ole, kansalaisten mahdollisuudet puolustaa työelämän ihmisoikeuksia ovat vähäiset, kirjoittaa blogissaan Juska Kivioja, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin toiminnanjohtaja.

Lue SASKin sivuilta Juska Kiviojan blogi: "Rauhaa ja demokratiaa tarvitaan ihmisarvoisen työn kasvualustaksi" 7.10.2024