Inkeroisten yt hämmentää

Tiedotteet, Uutiset 14.09.2017

Stora Enson Inkeroisten kartonkitehtaan arkituksessa aiotaan sekä irtisanoa että palkata työntekijöitä.

Inkeroisten kartonkitehtaalle toteutettava noin 9 miljoonan investointi nostaa tehtaan arkituskapasiteettia. Projektissa aiotaan myös uudistaa arkituksen työtapoja.
Tehtaalla alkoivat syyskuun alussa yt-neuvottelut, sillä työnantajan suunnitelman mukaan työtapoja uudistetaan irtisanomalla enintään 20 nykyisistä jälkikäsittelyn työntekijöistä ja palkkaamalla 20 uutta kunnossapidon ammattiosaajaa.
Pääluottamusmies Jari Punakivi pitää suunnitelmaa outona. Hänen käsittääkseen irtisanominen tuotannollisella ja taloudellisella perusteella edellyttäisi, että työ tehtaalla vähenee.
– Tässä tapauksessa työnantaja on kuitenkin ilmoittanut, että se palkkaa yhtä paljon uusia työntekijöitä kuin vanhoja irtisanotaan. Ensimmäisessä vaiheessa pyrimme tietysti yt-neuvotteluissa siihen, että työnantaja luopuisi esittämästään suunnitelmasta, Punakivi sanoo.

Irtisanomiset huolettavat

Työnantaja aikoo työtapoja uudistamalla siirtää kunnossapitotehtäviä prosessihenkilöiden hoidettaviksi. Tätä mallia Inkeroisissa, kuten muillakin Stora Enson tehtailla, on toteutettu aiemminkin. Prosessihenkilöille siirtyy päivittäisiä kunnossapitotehtäviä, ennakkohuoltoa ja seisokkitöitä. Työntekijöiden osaamista ja siirtymistä uusiin tehtäviin on vahvistettu kouluttamalla ja perustutkintoja suorittamalla.
Tähän asti Stora Enson käyttäjäkunnossapitomalliin siirtyminen on Inkeroisten kartonkitehtaalla voitu toteuttaa vapaaehtoispohjalta eli niin sanotusti pehmein keinoin.
– Jos luku on 20, vähennyksiä ei pystytä toteuttamaan ilman kovia irtisanomisia. Koko linjalla ei ole tuota määrää työttömyysputki-ikäisiä, Punakivi luonnehtii tilannetta.
Stora Enson Inkeroisten kartonkitehtaan noin 200 henkilöstä 55 työskentelee arkittamossa.
Inkeroisten kartonkitehtaan investoinnin tavoitteena on nostaa tehtaan vuosittaista arkituskapasiteettia 140000 tonnista 175000 tonniin. Projektissa laajennetaan nykyistä arkittamoa, rakennetaan uusi arkkileikkuri sekä automatisoidaan rulla- ja hylsynkäsittelyä. Investoinnin on määrä valmistua vuoden 2018 kesällä.

Lisää tiedotteita:

25.10.2019