Globaalit huolenaiheet yhdistävät liittoja

Uutiset 17.06.2021

Pappersin puheenjohtaja Pontus Georgsson jakoi videon välityksellä terveiset Ruotsista.

Huoli suomalaisten työmarkkinoiden toimivuudesta kuului myös liittokokoukseen lähetetyissä kansainvälisissä tervehdyksissä.

Tervehdyksiä kuultiin Ruotsin ja Uruguayn paperiliitoilta sekä IndustriAllilta. Liitot ilmaisivat tukensa Paperiliitolle ja toivottivat voimia tuleviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Uruguayn paperiliiton FOCPUn puheenjohtaja Washington Cayaffa piti tärkeänä vahvistaa liittojen välistä yhteistyötä.

– Olemme Uruguayssa tietoisia Suomen paperityöntekijöiden vaikeuksista, mitä tulee menetettyihin työpaikkoihin, sekä uusista tavoitteista toteuttaa työehtosopimusneuvotteluja, joita monikansalliset yritykset maassanne ajavat, Cayaffa sanoi videolla.

Vaikeudet yhdistävät

Tänä vuonna Stora Enso ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut Kvarnsvedenin ja Veitsiluodon tehtaiden henkilöstön kanssa ja aikovansa lopettaa sellun ja paperin tuotannon pysyvästi molemmilla tehtailla.

– Tämä koskettaa molemmissa maissa yli 1000 jäsentä ja samalla heidän perheitään ja tarkoittaa heille suuria muutoksia ja kovia iskuja. Tällaisten muutosten takia meidän täytyy pitää yhtä ja alan on kyettävä muuntamaan tekniikkaa ja tuotteitaan, sanoi Ruotsin sisarliiton Pappersin puheenjohtaja Pontus Georgsson.

Hän korosti liittokokoustervehdyksessään yhteenkuuluvuuden ja yhteistyön lisäämisen tarvetta maiden ammattiliittojen välillä.

Paperiliiton merkitys tunnustettu

IndustriAll Global Unionin paperisektorin johtaja Tom Grinter toi esiin sen, että Paperiliitto on tunnettu aktiivinen toimija myös globaalilla tasolla ja liitolta on saatu tarvittaessa tukea ja apua.

– Pandemian vallitessa joudumme tukeutumaan virtuaalisiin kokouksiin. Toivottavasti tulevaisuudessa tapaamme paikan päällä, Grinter tervehti.

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat